«Υπάρχει ένα ηφαίστειο που περιμένει να εκραγεί στη Σαντορίνη και δεν πρόκειται για αυτό της Καλντέρας», αναφέρει σε εκτενές άρθρο του CNN για το νησί των Κυκλάδων, δίνοντας μια άλλη διάσταση για τα όσα επικρατούν εκεί.
Τα εκθαμβωτικά ασβεστωμένα σπίτια, οι εκκλησίες με γαλάζιο τρούλο, ο καταγάλανος ουρανός και η θάλασσα αυτού του μοναδικά εντυπωσιακού ελληνικού νησιού προσελκύουν 3,4 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως, ξεπερνώντας κατά πολύ τους 20.000 περίπου μόνιμους κατοίκους της Σαντορίνης.
Περίπου 17.000 επιβάτες κρουαζιερόπλοιων επιβιβάζονται στο νησί τις ημέρες αιχμής της τουριστικής περιόδου, κατευθυνόμενοι απευθείας σε hot spots όπως η πρωτεύουσα Φηρά και η πόλη της Οίας στο βορειοδυτικό άκρο της, που φημίζεται για τα εντυπωσιακά ηλιοβασιλέματά της. Μάλιστα, το νησί κέρδισε ακόμα και το προσωνύμιο «Νησί του Instagram» λόγω της μεγαλοπρέπειάς του.
Τα στενά πλακόστρωτα δρομάκια και τα μπαλκόνια στις πλαγιές των γκρεμών είναι γεμάτα με παραθεριστές που αναζητούν selfies στο ηλιοβασίλεμα με τους ντόπιους να ενοχλούνται, καθώς κάνουν τις καθημερινές δουλειές τους. Όταν βραδιάζει, ωστόσο, τα πλήθη διαλύονται και κάποιοι παραπονιούνται ότι το νησί μετατρέπεται από Times Square σε πόλη-φάντασμα.
Πρόκειται για ένα μείγμα που οδήγησε σε κλίμα δυσαρέσκειας σε αυτό το νησί των Κυκλάδων στο Αιγαίο πέλαγος, του οποίου το τραχύ τοπίο διαμορφώθηκε από μια ηφαιστειακή έκρηξη γύρω στο 1600 π.Χ.
Ο δήμαρχος της Σαντορίνης, Νίκος Ζώρζος, πρότεινε ανώτατο όριο στους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, έως 8.000 την ημέρα. Είναι μια κίνηση που υποστηρίζεται από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος είπε στο Bloomberg ότι το μέτρο έχει οριστεί για να εφαρμοστεί το επόμενο έτος.
Ο υπερτουρισμός έχει γίνει ένα σημαντικός όρος στα ταξίδια τα τελευταία χρόνια, καθώς δημοφιλείς προορισμοί αγωνίζονται να εξισορροπήσουν την ανάγκη τους για δολάρια επισκεπτών με την ποιότητα ζωής των κατοίκων τους και τη διατήρηση ενός επιθυμητού και βιώσιμου περιβάλλοντος για όλους.
«Ο υπερτουρισμός δεν υπάρχει»
«Ο υπερτουρισμός δεν υπάρχει», σημειώνει μέσω του CNN Travel ο Τζιανλούκα Κιμέντι. «Αυτό που βλέπω είναι έλλειψη δομών», προσθέτει ο τοπικός τουριστικός πράκτορας και κάτοικος της Σαντορίνης εδώ και 18 χρόνια. «Ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι γεμάτα με εικόνες του σοβαρού συνωστισμού στα hot spots του νησιού τις ώρες αιχμής, η εικόνα τον υπόλοιπο χρόνο είναι πολύ διαφορετική. Η αλήθεια είναι ότι το νησί είναι άδειο. Αυτή τη στιγμή είναι όπως ποτέ άλλοτε, είναι η χειρότερη σεζόν», λέει. Και το εξηγεί παρακάτω: «Ο Ιούλιος και ο Αύγουστος είναι υψηλή περίοδος στη Σαντορίνη, αλλά τα κέντρα των τουριστικών προορισμών είναι νεκρά μετά τις 21:00, ενώ τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία δεν πλησιάζουν καν τη χωρητικότητά του».
Από τα μέσα έως τα τέλη του 20ού αιώνα, η Σαντορίνη εξακολουθούσε να είναι ένα «κοιμώμενο» ειδυλλιακό νησί, όπου οι κάτοικοι κυκλοφορούσαν με γαϊδούρια και καλλιεργούσαν ντομάτες και αμπελώνες για κρασί. Τώρα οι απαρχαιωμένες υποδομές του νησιού δέχονται σοβαρές πιέσεις, με το κύριο λιμάνι των Φηρών να δέχεται ιδιαίτερη πίεση.
«Αν θέλουν μια μεγάλη βόλτα, το τελεφερίκ είναι η μόνη επιλογή για τους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων για να φτάσουν από το Παλιό Λιμάνι στο κέντρο της πόλης», επισημαίνει ο Κιμέντι, «και είναι απολύτως φυσιολογικό να σχηματίζονται ουρές, αν τα κρουαζιερόπλοια έρχονται όλα μαζί». «Ωστόσο, όταν τα πλήθη αποχωρούν όλα αλλάζουν, καθώς τα ξενοδοχεία αυτή τη στιγμή είναι λίγο πολύ κάτω από το 30% μιας κανονικής σεζόν», ισχυρίζεται και λέει ότι και άλλες επιχειρήσεις στο νησί δέχονται παρόμοιο «χτύπημα».
«Το πρόβλημα είναι ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δείχνουν κάτι εντελώς διαφορετικό από αυτό που είναι η πραγματικότητα», τονίζει. Ενώ πολλοί τουρίστες θα επισκεφτούν φέτος το νησί, υπάρχουν πολλοί άλλοι που το αποφεύγουν εξαιτίας των πληροφοριών περί πληρότητας και δεν το θεωρούν προορισμό όλο τον χρόνο για μεγαλύτερη διαμονή.
Η ανάγκη διαφοροποίησης
Η Cruise Lines International Association (CLIA), ένας παγκόσμιος εμπορικός οργανισμός, ανακοίνωσε την 1η Αυγούστου ότι συναντήθηκε με τον υπουργό Ναυτιλιακών Υποθέσεων της Ελλάδας, Χρήστο Στυλιανίδη, για να συζητήσουν την κρίση, συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης και της αναβάθμισης των λιμενικών υποδομών και υπηρεσιών.
Η τουριστική άνθηση της Ελλάδας δεν είναι μόνο στη Σαντορίνη. Τα έσοδα του εθνικού τουρισμού αυξήθηκαν 16% τους πρώτους πέντε μήνες του τρέχοντος έτους, αναφέρει το Reuters, και το 2024 αναμένεται να «σπάσει» το περσινό ρεκόρ των 33 εκατομμυρίων αφίξεων. «Πρόσφατα, η ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα συγκέντρωσε σημαντική προσοχή, ιδιαίτερα όσον αφορά τα νησιά της Σαντορίνης και της Μυκόνου», δήλωσε η Μαρία Δεληγιάννη, περιφερειακή διευθύντρια της CLIA για την Ανατολική Μεσόγειο, σε δήλωσή της. Επιβεβαίωσε τη δέσμευση των γραμμών κρουαζιέρας για διατήρηση του ανώτατου ορίου επισκεπτών των 8.000 επιβατών και είπε ότι υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για τη διαφοροποίηση των ελληνικών δρομολογίων, για την απομάκρυνση της πίεσης από τα πιο δημοφιλή σημεία.
Επί του παρόντος, σχεδόν τα δύο τρίτα του τουρισμού κρουαζιέρας στην Ελλάδα πραγματοποιούνται στον Πειραιά, τη Σαντορίνη και τη Μύκονο, σύμφωνα με την CLIA. «Η Σαντορίνη έχει έναν από τους πιο σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη», λέει ο Κιμέντι. «Γιατί τα κρουαζιερόπλοια δεν οργανώνουν ξεναγήσεις στους αρχαιολογικούς χώρους; Αν χωρίσεις τους ανθρώπους σε τρία μέρη του νησιού, θα υπάρχουν άνθρωποι σε διαφορετικά σημεία να κάνουν πολλά πράγματα» και τότε λέει, «δεν θα έχεις ποτέ συγκεντρωμένο κόσμο σε κανένα μέρος του νησιού».
Διαβάστε στο yougogreece.gr
Τουρισμός: Το παράδοξο των Κυκλάδων – Η εικόνα σε Μύκονο και Σαντορίνη
Υπερτουρισμός στην Σαντορίνη: Στο όριο της «ασφυξίας» το διάσημο νησί
Ακολουθείστε το yougogreece.gr στο Google News και στο Facebook