Το φιλόδοξο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των υποδομών σε 17 λιμάνια της Ελλάδας αναλαμβάνει η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ, με συνολικό προϋπολογισμό που ανέρχεται στα 110 εκατομμύρια ευρώ. Το συνολικό πρόγραμμα με τα έργα ύψους 4,3 δισ. ευρώ μπορείτε να το δείτε εδώ.
Στόχος της πρωτοβουλίας αυτής είναι η αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων που έχουν δημιουργήσει σημαντικές δυσκολίες στη διαχείριση της μεταφοράς επιβατών από και προς τα νησιά, μια διαδικασία κρίσιμη για την οικονομία και την κοινωνία των νησιωτικών περιοχών.
Τα έργα χρηματοδοτούνται από το Τομεακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021-2027», το οποίο προβλέπει την αναβάθμιση πάνω από 30 λιμανιών σε όλη τη χώρα, από τα Διαπόντια Νησιά έως το Καστελλόριζο και από τη Γαύδο έως τη Σαμοθράκη. Συνολικά, το πρόγραμμα αυτό έχει προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 180 εκατομμύρια ευρώ. Οι παρεμβάσεις επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες μεταφορές, την βελτίωση της διασυνδεσιμότητας των απομακρυσμένων νησιών και τη βελτίωση της επικοινωνίας των νησιωτικών περιοχών με τα κέντρα των Περιφερειών και τις μεγάλες πόλεις της ηπειρωτικής Ελλάδας.
Τα έργα που προβλέπεται να πραγματοποιηθούν είναι τα εξής:
- Επέκταση λιμενικών και κτιριακών εγκαταστάσεων στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης
- Αναβάθμιση λιμενικών εγκαταστάσεων στα Κατάπολα Αμοργού και στην περιφερειακή οδό του λιμένα Καταπόλων
- Επέκταση του προβλήτα στον λιμένα της Φολέγανδρου
- Βελτίωση λιμενικών υποδομών στον Άγιο Ευστράτιο
- Επέκταση του προσήνεμου μόλου στον Άγιο Κήρυκο Ικαρίας
- Κατασκευή του υπήνεμου μόλου στον λιμένα του Ευδήλου Ικαρίας
- Επισκευή του κρηπιδώματος επί των πασσάλων στον κεντρικό λιμένα των Φούρνων
- Επισκευή και επέκταση του λιμενοβραχίονα του Ποταμού Αντικυθήρων
- Αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων και επέκταση των κρηπιδωμάτων στο λιμάνι της Καμαριώτισσας στη Νήσο Σαμοθράκης
- Ανακατασκευή των κρηπιδωμάτων του λιμένα της Μεγίστης Καστελλορίζου
- Επέκταση του λιμένα των Λειψών
- Ολοκλήρωση του λιμένα «Αυλάκια Οθωνών»
- Επέκταση και βελτίωση του λιμένα Μαθρακίου
- Βελτίωση των υποδομών και των εγκαταστάσεων του λιμένα Αγίου Στεφάνου Αυλιωτών
- Λιμενική εγκατάσταση αποβίβασης/επιβίβασης στο δυτικό άκρο της Αγίας Ρουμέλης Σφακίων
- Βελτίωση και επέκταση του λιμένα Μαύρης Λιμνιώνας Σφακίων
- Επέκταση και βελτίωση των υποδομών του λιμένα Παλαιοχώρας
Η ανάγκη για αυτές τις παρεμβάσεις αναδεικνύεται και από την πρόσφατη ετήσια Έκθεση Λιμένων 2024 της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ). Στην έκθεση αυτή, η οποία βασίζεται σε στοιχεία που συγκέντρωσαν οι πλοίαρχοι από διάφορες ναυτιλιακές εταιρείες, καταγράφονται οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα πλοία κατά την προσέγγιση και την πρόσδεση σε 102 λιμάνια σε όλη τη χώρα, περιλαμβάνοντας και μεγάλους κόμβους όπως ο Πειραιάς και η Ραφήνα.
Η έκθεση, η οποία συνοδεύεται από χάρτες και φωτογραφίες, αναδεικνύει «εξαιρετικά δύσκολες καταστάσεις» που διαμορφώνονται από προβλήματα όπως η ανάγκη για αλλαγή λαμπτήρων σε φάρους και σηματοδότες, η κατασκευή νέων προβλητών και η βυθοκόρηση των λιμενολεκάνων. Ειδικότερα, η κατάσταση στην Κάσο θεωρείται «άκρως επισφαλής και επικίνδυνη» υπό συνθήκες νότιων και νοτιοανατολικών ανέμων, ενώ ο Άγιος Κήρυκος Ικαρίας παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα πρόσδεσης με βόρειους και νότιους ανέμους. Εξίσου ανησυχητική είναι η κατάσταση στη Σαμοθράκη, όπου το λιμάνι θεωρείται επικίνδυνο για μεγάλα πλοία, ενώ η προβλήτα στη Νάξο δείχνει σοβαρές ενδείξεις επικινδυνότητας.
Ακολουθείστε το yougogreece.gr στο Google News και στο Facebook