Ο ξενοδοχειακός Όμιλος Calilο δραστηριοποιείται στην Ίο και υπερηφανεύεται πως έχει δημιουργήσει ένα ξεχωριστό μοντέλο βιώσιμου τουρισμού. Η οικογένεια Μιχαλoπούλου στηρίζει τις επενδυτικές της ενέργειες αναπτύσσοντάς τους σε τρεις άξονες: χαμηλός συντελεστής δόμησης, αυτορρύθμιση ανάπτυξη υψηλή ποιότητα τουριστικού προϊόντος.
«Η δέσμευσή μας για τη διαφύλαξη της Ίου και τη βιώσιμη ανάπτυξή της αποτελεί ένα παράδειγμα υπεύθυνης επιχειρηματικότητας, όπου η οικονομική ανάπτυξη συνδυάζεται με την περιβαλλοντική προστασία και την αποτροπή του φαινομένου του υπερτουρισμού», σημειώνει η Έρικα Μιχαλοπούλου, Διευθύντρια Στρατηγικής Ανάπτυξης και Δημοσίων Σχέσεων του Ομίλου Calilο.
– Πώς αντιμετωπίζει τη βιώσιμη ανάπτυξη ο Όμιλος Calilo και ποιες είναι οι κινήσεις που κάνετε πάνω σε αυτόν τον τομέα;
Σαν Όμιλος, δεδομένου της υποχρέωσης που έχουμε, αφενός να διασφαλίσουμε πως το νησί της Ίου δεν θα γίνει θύμα του υπερτουρισμού, και αφετέρου πως δεν θα συντελέσουμε στις αρνητικές επιπτώσεις της άναρχης επιχειρηματικής δόμησης, έχουμε δημιουργήσει ένα ξεχωριστό μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης. Το μοντέλο αυτό βασίζεται στον ιδιαίτερα χαμηλό συντελεστή δόμησης με υψηλής ποιότητας τουριστικό προϊόν, καθώς και στη δέσμευση της οικογένειας Μιχαλοπούλου για αυτορρύθμιση ανάπτυξης. Συγκεκριμένα ο Όμιλος ανέπτυξε το ξενοδοχείο Calilo στην Ίο, εφαρμόζοντας συντελεστή δόμησης, 4,5%, χαμηλότερο από το 10% που ορίζεται νομικά. Πρόκειται για τον μοναδικό τουριστικό Όμιλο στην Ελλάδα που επιλέγει μία αυτοπεριοριστική πολιτική, αξιοποιώντας μόλις το 1% της συνολικής έκτασης των εδαφών του, ώστε να παραμείνει ανέγγιχτο πάνω από το 80% των φυσικών τοπίων του νησιού. Η δέσμευση αυτή της οικογένειας Μιχαλοπούλου για τη διαφύλαξη της Ίου και τη βιώσιμη ανάπτυξή της αποτελεί ένα παράδειγμα υπεύθυνης επιχειρηματικότητας, όπου η οικονομική ανάπτυξη συνδυάζεται με την περιβαλλοντική προστασία και την αποτροπή του φαινομένου του υπερτουρισμού.
– Πόσο εύκολο είναι να εφαρμοστούν οι ιδέες σε μια επιχείρηση η οποία είναι πιο σύνθετη, με αρκετούς και διαφορετικούς εταίρους. Και όχι οικογενειακή, όπως η δική σας, που σίγουρα είναι πιο ευέλικτη, ακόμα και αν δεν υπάρχει απόλυτη ταύτιση απόψεων σε όλα τα θέματα.
Όλα ξεκινούν από την ταυτότητα της στρατηγικής. Οι θεμελιώδεις αρχές είναι άλλες αν υπάρχει ένας άνθρωπος από πίσω και διαφορετικές αν υπάρχει μια ολόκληρη ομάδα που καλείται να πάρει αποφάσεις. Στη δεύτερη περίπτωση επηρεάζεται όλη η δουλειά – κατ’ επέκταση ολόκληρη η επένδυση. Το λειτουργικό πλαίσιο διαφέρει, αλλά δεν υπάρχει ένα στάνταρ μοντέλο. Ακόμα και στη δική μας περίπτωση, τα πάντα εξελίσσονται. Ωστόσο, η ευαισθητοποιημένη στρατηγική διαφέρει από επιχείρηση σε επιχείρηση. Αλλιώς λειτουργεί μια πιο μικρή, αλλιώς μια μεγαλύτερη. Διαφορετικές αποφάσεις λαμβάνει μια μονομετοχική και άλλες ένα πολυμετοχικό σχήμα. Όλοι πάντως, για να μην κρυβόμαστε, μπορούν να υιοθετήσουν αρχές που ακολουθούμε κι εμείς. Αυτοπεριορισμός και βιωσιμότητα. Αυτοπεριορισμός στη δόμηση. Αυτοπεριορισμός στον τρόπο ενέργειας. Αυτοπεριορισμός στο πλαστικό. Μπορούν να το έχουν όλοι ως προτεραιότητά τους. Είναι μακροχρόνιες επενδυτικές κινήσεις και δυστυχώς στην Ελλάδα, επειδή η κοινωνία έχει περάσει από πολλές δυσκολίες, δεν έχουμε μάθει έτσι. Δεν υπάρχει η απαιτούμενη υπομονή. Ένα πιο άμεσο σχέδιο είναι πιο επωφελές, γιατί είναι βιοποριστικό για τον επιχειρηματία. Αυτό που έχουμε κάνει εμείς έχει κόστος και ρίσκο. Αν όμως ο καθένας μπορεί να εφαρμόσει μια μικρή αλλαγή, να έχει έναν μικρό αυτοπεριορισμό στην κατανάλωση του ξενοδοχείου του, σε όποιο επίπεδο κι αν είναι αυτό, τότε θα έχει πετύχει μέρος της δικής μας στρατηγικής.
– Η δική σας επένδυση ξεκίνησε σε δύσκολες περιόδους για την ελληνική αγορά και ήταν με ορίζοντα δεκαετιών. Πώς αποφασίστηκε η συγκεκριμένη στρατηγική; Δεν σας φόβισε περισσότερο η αβεβαιότητα της εποχής;
Και αυτό έχει να κάνει με το προφίλ του επενδυτή. Η δυναμική της δικής μας επένδυσης είχε μεγάλες προοπτικές. Εκείνη την περίοδο, για κάποιους ίσως φαινόταν μια κίνηση υψηλού ρίσκου για το μέγεθος της επένδυσης ή ακόμα και υποτιμημένη. Εμείς βλέπαμε προοπτική που θα μεγάλωνε την αξία της επένδυσης. Να προσθέσουμε και την αγάπη του Άγγελου Μιχαλόπουλου, του πατέρα μου, για το νησί. Ξετρελάθηκε με το νησί, με την τοποθεσία στις Κυκλάδες. Η Ίος έχει 35 παραλίες, μόνο 4 είναι οργανωμένες. Όλες οι υπόλοιπες έχουν κρατήσει τη φυσική τους ομορφιά. Ένιωσε πως αυτό ήθελε να το προστατέψει. Η οικογένειά μου δεν προέρχεται από τον ξενοδοχειακό κλάδο και αυτό που κινεί την επένδυση είναι το πάθος, η διορατικότητα και το όραμα. Και όχι το κεφάλαιο. Γι’ αυτό έχουμε και μια ευελιξία κινήσεων που δεν τη διαθέτουν όλοι.
– Έχετε δεσμευτεί πως θα αξιοποιήσετε σε δόμηση το 1% της έκτασης που ανήκει στον Όμιλο και πως πρόκειται για μια απόφαση «μεγάλου κόστους». Πώς μπορεί να τσεκάρει κάποιος πως εφαρμόσατε ό,τι είπατε;
Οι στρατηγικές επενδύσεις που έχουμε παρουσιάσει και καλούμαστε να υλοποιήσουμε βασίζονται σε συγκεκριμένα σχέδια. Σχέδια που έχουν κατατεθεί στον φάκελό μας στα αρμόδια υπουργεία. Η διαφάνεια από μέρους μας θα φαίνεται σε κάθε μας κίνηση, ακόμα και μέσω του Περιβαλλοντικού Παρατηρητηρίου που έχουμε δημιουργήσει. Την ίδια ώρα, ο υπερτουρισμός, που βιώνει -και- η Ελλάδα, μας δείχνει πως είμαστε στον σωστό δρόμο. Έρχεται να μας επιβεβαιώσει. Εμείς προσπαθούμε να προστατεύσουμε και το προϊόν μας και το νησί. Δεν γίνεται να είμαστε ανταγωνιστικοί, αν δεν είμαστε βιώσιμοι. Αν χαλάσεις τον τόπο που δραστηριοποιείσαι επιχειρηματικά, ποιο είναι το μέλλον; Ζοφερό.
- Ολόκληρη τη συνέντευξη στο Newsbeast και τον Βίκτωρα Μοντζέλλι μπορείτε να την διαβάσετε εδώ.
Ακολουθείστε το yougogreece.gr στο Google News και στο Facebook